Ключові слова: запит на інформацію; інформація з обмеженим доступом; публічна інформація; пропорційність; стадії адміністративної процедури; трискладовий тест.
Постановка проблеми у загальному вигляді та її зв’язок із важливими науковими чи практичними завданнями. Право на доступ до публічної інформації є складовою основоположного права людини вільно збирати інформацію; дотримання цього права є ознакою прозорості влади, її відкритості для громадянського суспільства. Держава повинна встановити такі механізми і процедури, які б запобігали неправомірному приховуванню інформації про діяльність суб’єктів владних повноважень. Виклики, пов’язані з війною, змушують державу обмежувати здійс-нення цього права, адже доступ до публічної інформації не може використовуватися на шкоду національній безпеці. Але з іншого боку, обмеження такого права повинні бути адекватними і пропорційними, не суперечити принципу верховенства права. В цих умовах необхідним та актуальним є дослідження адміністративно-правових норм, які забезпечують здійснення цього права в нинішніх умовах.
Аналіз останніх досліджень і публікацій, в яких започатковано розв’язання даної проблеми і на які спирається автор. Огляд наукових публікацій дає підстави для висновку про те, що право на доступ до публічної інформації в Україні є предметом досліджень багатьох авторів, зокрема напрями інформаційної політики держави розкриті у роботах О. С. Білоусова [22], окремі питання доступу до публічної інформації досліджували у своїх працях В. П. Паліюк [8], В. С. Шапіро [18], Д. В. Коц [20], В. П. Задорожний [21] та інші. Проблематику правового статусу розпорядника інформації та способи здійснення права на доступ до інформації розкриті у дослідженнях О. М. Сибіги [5], О. В. Скочиляс-Павліва [19] та інших.
Висновки з цього дослідження і перспективи подальших розвідок у даному напрямку. Встановлено, що право на доступ до публічної інформації не є абсолютним та може бути піддано легітимним обмеженням, зокрема в умовах воєнного стану, але відкритість публічної інформації презюмується. З’ясовано, що здійснення цього права забезпечується адміністративно-правовими нормами, які регламентують процедуру розгляду запитів на інформацію, та встановлюють відповідальність за порушення права на доступ до публічної інформації. Визначено, що обмеження цього права в умовах воєнного стану має два напрямки – віднесення більшого кола інформації до інформації з обмеженим доступом, та відстрочка в задоволенні запитів на інформацію в умовах обставин непереборної сили. Проаналізовано актуальну судову практику у цій сфері та визначено, що такі спори пов’язані найчастіше з безпідставним обмеженням доступу до інформації; тягар доведення можливості обмеження доступу до інформації покладається саме на відповідача. Надано рекомендації розпорядникам публічної інформації щодо індивідуального підходу до визначення впливу обставин непереборної сили на можливість надання відповіді на інформаційний запит.